Flottieljetocht 2007

Algemene foto jachthaven Heech by de Mar

Verslag Flottieljetocht Heech by de Mar – 2007 Datum: vrijdagmiddag 20 tot vrijdagmorgen 27 april 

De vloot bestond uit 11 schepen waarvan 3 met schipper en 8 schepen die zich bij de flottielje aansloten met in totaal 58 deelnemers.

Schepen met schipper voor kooienboekingen:
– Lemsteraak 13,00 meter Hendrickje Stoffels Schipper Jan Cees Kossen
– Lemsteraak 14,50 meter Ronde Walvis Schipper Wil v/d Hoek
– Lemsteraak 11,00 meter Beste Vaert Schipper Martin Koekebakker

Schepen welke gehuurd waren en zich aansloten:
– Lemsteraak 11,00 meter Brandende Liefde
– Lemsteraak 10,50 meter Tydtverdryf
– Lemsteraak 9,50 meter Josephine
– Lemsteraak 9,50 meter Mata Hari
– Lemsteraak 9,50 meter Eline Vere
– Hoogaars 11,12 meter Vrouwe Willemke
– Schokker 11,12 meter Schokbreker
– Vollenhovense Bol 8,50 Bolero

Vrijdag, 1ste dag

's Middags druppelden de verschillende bemanningen binnen en werden de schepen overgedragen aan de schippers.

Voor zover nog niet gedaan kon iedereen inkopen doen voor de komende dagen en zorgen voor een avondmaaltijd want om 20.00 uur zou het palaver plaatsvinden in de plaatselijke Pizzeria. Menigeen heeft dit met elkaar gecombineerd en was van tevoren in de pizzeria lekker gaan eten.
Om 20.00 uur waren de magen gevuld en kon onder het genot van een drankje geluisterd worden naar Jan Cees Kossen die voor de gehele week de flottieljeleider was en met moderne technieken als computer en beamer een uitvoerige powerpointpresentatie heeft getoond. Uitleg werd gegeven over stroom, sluispassages, betonningssystemen, aanloophavens, etc. Tevens werd er een routevoorstel gedaan naar aanleiding van het laatste weersbericht. Vanwege een stremming bij de Fonejachtbrug in het PM-kanaal bleek dat we helaas niet binnendoor via de Friese binnenwateren naar het Wad konden. De oostelijke Waddeneilanden zouden hierdoor waarschijnlijk onbereikbaar worden. Na een boeiende presentatie zijn sommigen blijven hangen en andere bemanningen naar de boot gegaan vol verwachting van de dingen die de komende week komen gaan.

powerpoint
Aankomst bemanning

Zaterdag, 2de dag

De tocht ging werkelijk beginnen en om 10.00 uur heette het afvaren uit de jachthaven van Heech by de Mar en via het Heegermeer en de Yntemasloot naar Workum waar de lunch genuttigd werd. Dit kon precies tijdens de middagsluiting van de bruggen plaatsvinden. Vervolgens verder door de sluis en zeilend met westenwind via het IJsselmeer naar Makkum waar we later die dag afmeerden bij de visafslag. Vanwege het formidabele weer had iedereen geweldig gezeild en zijn er vele zonnige foto’s gemaakt.

Afvaart Heech by de Mar
Yntemasloot
Workum
Zeilen IJsselmeer
IJsselmeer
Makkum

Zondag, 3de dag

Vanuit Makkum ging het richting de afsluitdijk om daar via de sluis van Kornwerderzand de Waddenzee te bereiken. We mochten met z’n allen in de grote sluis en hier was het devies ‘eerst achter vastmaken’.Die raad werd goed opgevolgd zodat er niemand dwars in de sluis kwam te liggen. Het plan was om via de ‘Boontjes’ naar Harlingen te zeilen voor een tussenstop maar door de weinige wind die we hadden werd besloten direct door te gaan langs de Pollendam en via de ‘Blauwe Slenk’ en de ‘Vliestroom’ naar het bekende plekje met de naam ‘Franse Gaatje’ onder de Richel waar we ons om ongeveer 15.00 uur lieten droogvallen en nog een mooie wandeling konden maken.
Om 21.30 uur was er weer genoeg water en kwamen we los. Met een invallende schemering voeren we met z’n allen de ‘Westmeep’ in. Aangekomen bij de ‘Slenk’ onder Terschelling was het inmiddels zo donker geworden dat de lichtjes op de betonning een voor een ontstoken werden. De aanloop richting Terschelling is goed verlicht en voor een nachtvaart voor iedereen goed te doen. Rond 24.00 uur lag iedereen weer veilig afgemeerd in de jachthaven.

Kornwerderzand
Boontjes
Droogvallen op het Franse gaatje
Ondergaande zon
Nachtvaart

Maandag, 4de dag

Van Terschelling over het ‘Terschellingerwad’ via de ‘Oosterom’ over het Wantij door gezeild naar de ‘Koffiebonenplaat’ op de kop van Terschelling en daar wederom het zand opgezocht en droog gelegen. Het was nog wel even zoeken want er lag helemaal geen betonning meer. Genieten was het van de natuurlijke stilte die er heerste. Ze zijn er nog wel zulke rustige plekken maar je moet ze weten te vinden!
Om ong. 23.00 uur in het volledige donker is iedereen weer vlot en werd er een paar meter verder geankerd in dieper water om zo de nacht door te brengen achter het anker.
Ankeren in het donker is altijd spannend en ’s nachts om 03.15 draaide de stroom om en moest er een ankercontrole gehouden worden zodat je ‘s morgens niet ergens anders weer wakker zou worden dan op de bedoelde ankerplaats. Het water klotste lekker tegen de romp en iedereen was snel in diepe rust.

Boontjes
Brandaris
Kaartlezen onder Terschelling
Droog op de Koffiebonenplaat
Droog op de Koffiebonenplaat
Rust op de Koffiebonenplaat

Dinsdag, 5de dag

Bij zonopkomst lag iedereen nog op dezelfde plaats en de ankers hadden goed gehouden, dit schept toch vertrouwen. Van de ‘Koffiebonenplaat’ met opkomend water over het wantij van de ‘Oosterom’ weer teruggevaren naar het doel voor vandaag: de haven van Vlieland. Het eerste gedeelte tot aan het wantij ging op de motor hetgeen met een Zuidwestenwind tegen prima te doen was. We waren dan ook mooi op tijd bij het Wantij en konden er als een van de eerste schepen overheen. Hierna met afgaand tij, dus met stroom mee, via de ‘Noorder Balgen’ naar de ‘Noord Meep’ waar zeil gezet kon worden en via het zeegat kwam eenieder goed aan in de haven van Vlieland waar een gezellige avond doorgebracht werd in de plaatselijke horeca.

Morgen op de Koffiebonenplaat
Motorvaart
Hendrickje Stoffels onder vol tuig
Hendrickje Stoffels voor de wind
Vlieland aanlopen
Jachthaven Vlieland

Woensdag, 6de dag

Om 10.00 uur afgevaren met ZO wind richting Harlingen; opkruisen met stroom mee ging prima en de hele weg tot voor Harlingen lekker gezeild;
Voor Harlingen aan de noordkant van de geul was een afgesproken verzamelpunt en hebben we met z’n allen naast elkaar achter 1 anker gelegen;
Toen iedereen aanwezig was zijn we hierna met z’n allen doorgevaren naar de ‘Noorderhaven’ in het centrum van Harlingen, we waren er mooi vroeg in de middag en konden Harlingen bezoeken en een terrasje pakken of lekker eten in een van de vele restaurants welke Harlingen rijk is.;
’s Avonds om 21.00 uur weer uitgevaren in de schemering met een prachtige rode ondergaande zon. Door de stroom die we mee hadden zijn we met een snelheid van ongeveer 6 knopen via de ‘Boontjes’ over de Waddenzee richting de sluis in Kornwerderzand gevaren, deels onder motor en deels onder zeil met een Westenwind;
Sluizen midden in de nacht in het donker is ook een aparte ervaring en na de sluispassage bleek de wind compleet gedraaid en uit het NO te waaien; maar gelukkig bleek ook dit deel naar Makkum nog goed te bezeilen waar we om middernacht bij de visafslag weer aanmeerden en het rust was voor die dag.

Terug naar Harlingen
Allen achter 1 anker
Afmeren in Harlingen
Harlingen Noorderhaven
Harlingen uit met ondergaande zon
Sluis Kornwerderzand bij nacht

Donderdag, 7de dag

Om 10.00 uur was er weer afvaart en het plan was om via Stavoren weer naar Heeg te varen voor het laatste palaver rond 17.00 uur in de haven van Heech by de Mar.
Met een stevige Noordenwind was dit een aangename, snelle en voorspoedige tocht waarbij een aantal malen gegijpt moest worden en rond 12.00 uur was iedereen dan ook weer in Stavoren voor de sluis;
De wind was inmiddels stevig aangetrokken en na de sluis werd er dan ook een rif in het grootzeil gestoken;
Onder gereefd grootzeil en fok was het aan de wind een genot om te varen en menigeen was aangenaam verrast te vernemen dat sommige Rondbodemjachten hoger en harder aan de wind liepen dan scherpe jachten welke wij voorbij zeilden. De scherpe jachten konden de geul over de Fluessen en het Heegermeer qua hoogte aan de wind niet belopen en moesten opkruisen terwijl wij 1 lange slag aan de wind precies de geul konden aanhouden tot in de Jeltesloot vlak voor de thuishaven. Op de nieuwe Lemsteraak ‘Beste Vaert’ haalden we wel 6,5 knoop en denderden we richting Heeg!

 
Wachten voor de sluis in Stavoren
Sluis Stavoren
Schokker Schokbreker zeilend
Zeilen op het Heegermeer
Heegermeer
6.5 knoop op de GPS

Resumé:

We hebben een prachtige week gehad waarbij het weer vanzelfsprekend een grote rol heeft gespeeld, we konden iedere dag zeilen en hebben dan ook een hele mooie en bijzondere tocht gemaakt. De hele vloot is goed bij elkaar gebleven en iedereen was op de juiste momenten op de afgesproken plaatsen, helemaal super!
Achteraf gezien hebben we absoluut geen hinder ondervonden dat we niet binnendoor door Friesland terug konden en hebben we heel erg veel gezeild.
Tevreden en met een aantal mooie ervaringen rijker ging iedereen weer naar huis onder het credo ‘tot volgend jaar want dan zijn we er zeker weer bij!’.

Wilt u ook deze tocht meemaken dan heeft u volgend jaar weer de kans om zich in te schrijven, het zal dan weer eind april zijn. Hou de periode in de gaten of meld u via onze website aan voor onze nieuwsbrief, dan krijgt u de datum voor de volgende tocht vanzelf door.
De Waddenflottieljetocht is dan inmiddels al voor het 12de jaar.

Boot huren,

Nu nog eenvoudiger uw vakantie boeken met: